Wielokulturowość – element stolicy Dolnego Śląska

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Czym jest wielokulturowość dla wrocławskich artystów?

Odpowiedzi udzielił nam Adam Włodarczyk, który wykonał projekt witraża i szklanych drzwi do kamienicy przy obecnej Synagodze Pod Białym Bocianem przy ul. Włodkowica.

„Zaprojektowałem ten witraż z użyciem abstrakcyjnych form nawiązujących w kształcie i kolorze do kabały i strojów ortodoksyjnych Żydów. Kompozycja ta w sposób niebezpośredni, a jednak czytelny nawiązuje do tradycji tego narodu. Chciałem, by każdy kto wchodzi do budynku, poprzez gest dotknięcia skrzydeł drzwi, dokonywał błogosławieństwa jego obecnych i dawnych mieszkańców.

Projekt wykonany jest ze szkła, bowiem to zachwycający materiał, kapryśny, nieprzewidywalny, piękny i niebezpieczny jednocześnie. Często uzupełniam szkłem kolekcjonowane przeze mnie starocie, będące moją kolejną pasją. Właśnie przy użyciu elementów z odzysku powstały dwa świeczniki nawiązujące do judaizmu. Pierwszy składa się z czarek 7 używanych kieliszków, stanowiących lampki oliwne i łuków wyszlifowanych z tafli uzyskanych z rozbitych witryn sklepowych. Tafle zostały oszlifowane na kamieniach szlifierskich, a następnie ozdobiły uproszczoną sylwetką Menory, obrzędowego świecznika i jednocześnie symbolu Żydów jako ludu. Drugi świecznik- rzeźba, jest już prostszy w formie. Marmurowa podstawa stanowi odrzut z zakładu kamieniarskiego. Na jednym z wstępnie obrobionych boków techniką piaskowania wyryłem anagram imienia Boga napisany w jidysz. Z surowością kamienia kontrastuje wypolerowana gładź szklanego półkola, który kolorem nawiązuje do religijnego przeznaczenia obiektu a kształtem ma nawiązywać do wcześniej wspomnianej menory. Funkcja użytkowa jest już tutaj mniej oczywista niż w poprzednim przykładzie. Pozostawiam dowolność w wyborze miejsca i liczby świateł ustawionych na obiekcie. To raczej rzeźba upamiętniająca naród wybrany i jego historie, niż przedmiot użytkowy. Określam go mianem małego pomnika o domniemanej funkcji użytkowej. Łączę w nim w całość ideę ochrony przed zapomnieniem dawnych przedmiotów, często poniewieranych i gardzonych, z pamięcią o Polakach wyznania Mojżeszowego, których bardzo często próbuje się w podobny sposób usunąć z pamięci i pozbawić prawa do polskości. Niechlubnym jest przekonanie wśród innych narodów o polskim antysemityzmie, dlatego staram się przez swoją twórczość walczyć z tym zjawiskiem i pokazać, że Żydzi stanowią integralną i bardzo chwalebną cześć mozaiki składającej się na nasz wielokulturowy naród.

Szukając tematu do ekspresji twórczej w szkle, poszukuję inspiracji we własnej codzienności, otoczeniu i historii. Jednym z bodźców do poszukiwań jest miasto – Wrocław. Jego fascynująca i bogata historia stanowi niewyczerpane źródło inspiracji.

Bardzo charakterystycznym elementem dziejów stolicy Dolnego Śląska jest jej wielokulturowość, z której czerpię niczym z głębokiej studni, w poszukiwaniu nowych impulsów i pomysłów do pracy. Między polskimi akcentami, przeplatanymi z mocnymi śladami kultury niemieckiej oraz śladami czeskiej bytności w tym mieście, szczególnie bliska jest mi kultura wrocławskich Żydów. Trudno mi opisać co powoduje moje przywiązanie i fascynację tą kulturą. Odnajduję w niej silne przywiązanie do tradycji, melancholijną muzykę trafiającą w głębokie pokłady wrażliwości, symboliczny przekaz sztuki dekoracyjnej, powiązany z pewnym purytanizmem, tajemnicze i piękne rytuały religijne. Jest w tym wszystkim romantyzm połączony z duchowym uniesieniem. Filozofia judaistyczna przenika codzienność jej wyznawców, kreuje sposób w jaki żyją, myślą, widzą i czują. Jest pełna kontrastów a zarazem tak wspaniale poukładana. Dostrzegam w niej wyższy plan.”

Pozdrawiamy!

wtrybieotwartym

.

.

PUBLIKACJA KONKURSOWA W RAMACH PROJEKTU WROPENUP 2013

Dodaj komentarz